Ruszt palcowo – rolkowy

Ruszty palcowo – rolkowe August Müller są stosowane do przygotowania i oczyszczenia wstępnie przesianego materiału, a przez to uniknięcia strat produktów finalnych. Oznacza to większe wykorzystanie materiału w dalszym procesie przeróbczym. Poprzez specjalną budowę osi rusztu palcowo – rolkowego zagwarantowany jest ciągły ruch, przetwarzanie i rozdzielanie nadawy, przez co następuje odpowiednie oczyszczenie zaglinionych składników. Ruszty palcowo – rolkowe August Müller są produkowane dla danej nadawy i istniejących urządzeń towarzyszących, to znaczy w odpowiednich długościach, szerokościach, z odpowiednimi odległościami szczelin i wykonaniach dla konkretnego przypadku.

Aby dopasować przesiew do nadawy, można przestawić pochylenie rusztu palcowo – rolkowego za pomocą dwóch siłowników hydraulicznych. Osie rusztu palcowo – rolkowego są wykonane odpowiednio dla danej nadawy ze specjalistycznej stali trudnościeralnej w grubościach do ok. 80 mm. Płytki czynne rusztu palcowo – rolkowego są wykonane ze specjalnej stali i wygięte w formie palców. Poprzez formę palca materiał jest wyrzucany na dużą wysokość podczas przesiewania i w związku z czym oczyszczany ze składników gliniasto-ilastych. Okrągłe płytki dystansowe są także wykonane ze stali. Pomiędzy płytkami palcowymi i płytkami dystansowymi znajduje się elastyczna płyta umożliwiająca odchylanie się palców w przypadku ewentualnego zaklinowania się kamienia podczas przesiewania. Przez specjalny kształt płytek palcowych osie nie zatykają się gliną. Napęd następuje jednostronnie i jest przenoszony przez osie napędowe na przeciwległą stronę. Tam pojedyncze osie są napędzane za pomocą mocnych łańcuchów rolkowych biegnących w kąpieli olejowej. Zaopatrzenie w olej następuje za pomocą pompy centralnej. Wanna olejowa jest uszczelniona i zabezpieczona przed kontaktem z urobkiem. Osie biegną w łożyskach baryłkowych z możliwością pojedynczego smarowania, ale mogą być także wyposażone w układ centralnego smarowania. Napęd, w zależności od wielkości rusztu palcowo – rolkowego, następuje przez silnik elektryczny o mocy do 15 kW i odpowiednią przekładnię nasadową. Jednostka napędowa jest zamontowana na oddzielnej konsoli, która jest połączona z konstrukcją stalową pod rusztem palcowo – rolkowym.